"ВИДАТНИЙ УКРАЇНЕЦЬ, ДЕМОКРАТ ЧИСТОЇ ВОДИ", -
так назвала єлисаветградського лікаря
Михалевича діячка народницького руху Софія
Русова. Що корисного він зробив, аби заслужити
таку характеристику?
У наші часи життєвим кредо багатьох могли б
стати слова персонажу мультфільму: "Кто людям
помогает - тот тратит время зря. Хорошими делами
прославиться нельзя". Але завжди були і будуть
люди, для яких головне - допомога іншим. Вони, як
каталізатор, прискорюють швидкість "хімічних
реакцій" у своєму оточенні, а зрештою - в
суспільстві.
"Як цілому народу корисно знати своє
минуле, так - і окремій людині. Відкіля ж черпати
досвід, навчання для життя, як не з минулого?" -
це міркування належить єлисаветградському
лікарю Опанасу Івановичу Михалевичу. Він сам -
приклад служіння народу без пафосу і гучних слів
- тільки справами.
Опанас Михалевич народився в с.Скуліне
Ковельського повіту Волинської губернії у 1848
році в родині священика. Навчався у семінарії,
але перевівся до Ровенської гімназії, закінчив
її екстерном і вступив до медичного факультету
Київського університету. Здібного випускника
залишили працювати при університетській
хірургічній клініці. Ще з часів студентства
почався його зв'язок з київською українською
громадою. Близькими приятелями стали
Д.Антонович, М.Драгоманов. Це привернуло увагу
влади, і через деякий час Михалевича було вислано
з Києва. Він працює на посаді земського лікаря в
різних містах, одружується з простою селянкою, з
котрою щасливо прожив багато десятиліть.
У 1878 році доктор Михалевич приїздить до
Єлисаветграда. Тут вже діяв український гурток,
однією з центральних фігур якого був Іван
Карпович Тобілевич (Карпенко-Карий). Збиралися то
у Михалевича, то в оселі Тобілевича (тепер
приміщення літературно-меморіального музею
І.К.Карпенка-Карого). Михалевич розповідав про
діяльність київської громади, гуртом читали
"Отечественные записки", статті
Салтикова-Щедріна, перекладали українською
мовою народників-белетристів Наумова,
Решетнікова. За спогадами Євгена Чикаленка,
тодішнього старшокласника Єлисаветградського
реального училища і члена гуртка, а згодом -
відомого мецената, "на учнів своїх Михалевич
мав великий вплив не тільки своїм широким
розумом, але й сердечністю, щирістю, вірою в
людей".
Лікарською практикою Михалевич заробляв
значні гроші, але нічого не брав з бідних
пацієнтів, допомагав їм ліками та грішми. Значну
частину заробітку роздавав на купівлю книжок та
брошур для шкільних бібліотек, а також членам і
приїжджим керівникам політичних антиурядових
гуртків.
Думка Михалевича багато важила для
Карпенка-Карого. Помітивши літературний хист
Івана Карповича, лікар наполягав, аби Тобілевич
спробував написати щось самостійно. Так
з'явилося оповідання "Новобранець". Коли на
початку 80-х рр. XIX ст. для майбутнього драматурга
настали важкі часи - збиралися хмари на роботі в
поліцейському управлінні у зв'язку з політичною
діяльністю, тяжко хворіли донька й дружина
(остання - безнадійно) - дружба з О.І.Михалевичем
була єдиною моральною підтримкою Івану
Карповичу. Спілкування між ними тривало все
життя. І навіть трагічний діагноз - рак селезінки
корифею української сцени вперше поставив саме
Михалевич. На жаль, київські лікарі та німецький
спеціаліст Боаз підтвердили сумний вирок. У
липні 1907 року, менш як за два місяці до своєї
смерті, Карпенко-Карий в листі до брата Панаса
Саксаганського непокоїться; "Опанас Іванович
заслаб... жду листа від його сина Фані".
У 1885 році доктора Михалевича разом з іншими
членами єлисаветградського гуртка було
заарештовано. Два роки він просидів в одиночній
камері одеської в'язниці. Щоб не гаяти часу,
вивчив грецьку та англійську мови. Останню - так
добре, що згодом передплачував медичний журнал
цією мовою і читав Дарвіна в оригіналі.
Протоколи допитів Опанаса Михалевича
збереглися в Петербурзькому архіві. Він не дав
жандармам жодного приводу для арешту Тобілевича.
Тому, попри всі підозри, Іван Карпович потрапив
під гласний нагляд поліції у Новочеркаську, а
Михалевич був висланий на п'ять років до Сибіру, в
село Тунку Іркутської губернії. На засланні
записував оповідання та пісні місцевих жителів
бурятів, кілька нарисів було надруковано в
одеському часописі "По морю и суше".
Михалевич багато писав про свої враження. Для
дітей залишив спогади про історію своєї родини
"Хроніка Скулінських-Михалевичей".
Лікарська практика на засланні Опанасу
Івановичу була заборонена. Пізніше, з огляду на
його численні клопотання, а також повну
відсутність у великому районі будь-якої
допомоги, іркутська адміністрація змушена була
такий дозвіл дати.
Разом з Михалевичем до Сибіру поїхали
дружина та четверо дітей. Діти дістали гарну
учбову підготовку, бо в одній хаті з Михалевичем
жив політичний засланець Юзеф Пілсудський
(пізніше - маршал польського сейму). Він став
учителем маленьких Михалевичів. Потім хлопчики
дуже добре навчалися в єлисаветградській
класичній гімназії.
До Єлисаветграда Опанас Іванович повернувся
1892 року. В політичних організаціях участі більше
не брав. Його засмучував брак одностайності
серед українців. "Коли мене питають, якої я
партії, я відповідаю - партії Михалевича".
У вільний час Опанас Іванович перекладав
українською "Багатство народів" Адама
Сміта. Переклад надіслав письменнику
В.Г.Короленку до Полтави, згодом надрукував його
в Галичині й подарував весь наклад організаціям
Просвіти. Крім приватної практики
співробітничав з Червоним Хрестом, читав лекції
на заводі Ельворті.
Наприкінці 90-х рр. XIX ст. Ми-халевич працював
на посаді лікаря міської лікарні. У державному
архіві Кіровоградської області, у фонді
Єлисаветградського земського реального училища,
зберігається кілька медичних довідок 1900-1902 рр.,
виданих Опанасом Івановичем учням цього закладу,
завірених його особистою печаткою.
Лютневу революцію Михалевич вітав, зараз же
пішов читати галицьке видання "Кобзаря"
робітникам заводу Яскульського.
У буремні роки громадянської війни посаду в
міській лікарні Опанас Іванович втратив,
приватної практики майже не було, померла
дружина, в квартиру до нього підселили чужих
людей. Михалевич дуже бідував і тільки на початку
1924 року за заслуги перед революцією дістав
персональну пенсію 100 карбованців.
Остання літературна праця доктора
Михалевича - підготовка відомостей про місцевих
діячів для біографічного словника на замовлення
Української Академії Наук. Рукопис було
надіслано до Академії , подальша його доля
невідома.
Опанас Іванович Михалевич застудив легені й
помер 1 лютого 1925 року. Його було поховано на
Виковому кладовищі. Зараз на цьому місті
житловий масив, міська поліклініка № 1,
Кіровський РВВС. Могила Опанаса Івановича зникла
під ножем екскаватора десь на початку 1970-х років.
Зник прах, але не пам'ять.
Друга дружина І.К.Карпенка-Карого Софія
Тобілевич у книзі "Мої стежки і зустрічі"
присвятила єлисаветградському лікарю не одну
сторінку. "У нього була особлива здібність чи
вміння будити й оживляти приспані, заглушені
симпатії до свого рідного народу і направляти ці
симпатії на корисні діла".
Міцні зв'язки єднали Михалевича з відомою
родиною Тарковських. Олександр Тарковський,
рідний брат першої дружини Карпенка-Карого
Надії, разом з Михалевичем за участь у
народницькому гуртку був висланий до Сибіру.
Вони навіть там мешкали в одній хаті. Як і
Михалевич, після заслання Тарковський
повернувся до Єлисаветграда. Почуття щирої
дружби та любові до Олександра Карловича лікар
переніс на його сина Арсенія, в майбутньому
відомого російського поета. Влітку 1945 року
Арсеній Олександрович написав автобіографічні
замітки, в яких згадує місто свого дитинства.
Доктор Михалевич - не остання діюча особа цих
нотаток. "Я много болел, и мне приписывали
много лекарств. Он отменял их все и лечил меня
чем-то вкусным на сиропах. Ничего, я выжил",
"глаза его были добры до лучеиспускания".
Але найголовніше - "Он один не смеялся над
тогдашними моими, впрочем, довольно-таки дикими
стихами, выслушивал их внимательно, обсуждал их и
читал мне стихи Григория Сковороды, которые я до
сих пор помню".
Про Михалевича та вірші Сковороди Арсеній
Олександрович згадував також у бесідах з
перекладачем С. Мітіною у 2-й половині 1970-х рр. На
той час по смерті Михалевича минуло вже 50 років, а
вдячна пам'ять продовжувала жити. У книзі
"Осколки зеркала", що є життєписом кількох
поколінь Тарковських, не могла оминути увагою
Михалевича й дочка Арсенія Тарковського Марина.
У 1925 році історію знайомства з Михалевичем та
риси його вдачі змальовує Євген Чикаленко у
"Спогадах".
Грунтовну розвідку небуденній людині у 1930
році присвятила наша землячка, педагог і
мемуарист Наталія Бракер.
До кінця віку Опанас Михалевич залишався
знавцем Біблії і часто брав з неї приклади і
паралелі для сучасного життя. Софія Русова
характеризувала лікаря як людину євангельської
моралі у відносинах з людьми. То може високі
душевні якості Опанаса Івановича не в останню
чергу зумовлені саме цим?
І наостанок, дещо з роздумів, а може й мрій
самого Михалевича: "На нивах душ людських
знайдеться один геніальний робітник, засіє
багато корисного для всіх, вирве бур'яни, пильнує
ниву культури, і цвіте там наука, промисловість,
мистецтво, з'являються талановиті люди по всіх
галузях, і країна іде поперед усіх у своєму
розвитку..."
Фото 1: О.І. Михалевич
Фото 2: Зліва направо: І. Карпенко-Карий,
П. Саксаганський, О. Михалевич, М. Садовський.
Єлисаветград. 1890р. |