Писати
автобіографію, та ще й лаконічну - справа нелегка.
Адже треба вкласти в неї важливі дати, віхи, в той
же час передати свій характер. Поету-сатирику
Борису Чамлаю, якому б у квітні виповнилося 80
років, це вдалося. Принаймні, проковтнувши його
слово про себе у довіднику Кіровоградської
письменницької організації "Письменники
Приінгулля. 15 х 15", хочеться познайомитися з
творчістю Чамлая.
Ось ця біографія: "Я народився 10 квітня
1931 року у селі Розкішному Голованівського району
на Одещині (тепер Кіровоградська область). Мати
моя, Чамлай Ганна Макарівна, на зорі
колективізації уже працювала в
новоорганізованому колгоспі імені Петровського.
Батька, Чамлая Феоктиста Даниловича, активіста
нового життя, обрали головою.
На цьому фоні (колективізація,
розкуркулення, а дещо пізніше і голод) протікало
моє дитинство. Досі пам'ятаються залишені хати
сільських вдів, розвалені й без даху, від яких
тхнуло пусткою. Єдиною радістю для малюків села
були три ставки, де влітку досхочу купалися, а
взимку каталися на ковзанах.
Невдовзі розпочалася Велика Вітчизняна
війна, яка все круто змінила. Батько пішов на
фронт, старшого брата забрали в Німеччину на
примусові роботи, а ми п'ятеро залишилися з мамою.
Труднощі не припинялися до кінця війни.
Я вслід за середнім братом 1951 року пішов
до армії. Прослужив чотири роки. Після
демобілізації переїхав до Кіровограда, де
закінчив 10 класів і вступив до Кіровоградського
педагогічного інституту імені О.С. Пушкіна. Після
закінчення працював у середніх школах
Миколаївщини і Кіровоградщини, а коли надокучило
їздити по школах, влаштувався до
Кіровоградського облсоцзабезу, де й прослужив до
пенсії".
Співавтор десятка колективних збірок, він
був класичною "візитівкою" сатирично-гумористичного
цеху в нашому краю. А починав з голованівської
районки та студентської багатотиражки, де
друкував етапі, нариси, поезії. Згодом - "Молодий
комунар", "Кіровоградська правда", "Думка",
"Вечірня газета", "Народне слово", далі -
журнали. На жаль, уже 10 років немає з нами
веселого пересмішника.
Працював Борис Чамлай у колгоспі, служив у
артилерії в Ленінграді. На фронтах Великої
Вітчизняної війни втратив батька... Сорочку ні за
що було купити, тож подався до Кіровограда -
шукати щастя. Був бетонником на будові, став
студентом педагогічного. Серед (згодом знаних)
літераторів-земляків знав тоді В.Юр'єва, М.Смоленчука,
В.Базилевського, В.Гончаренка. Під впливом С.Олійника
послав перші проби пера в районку. Згодом став
членом обласного літоб'єднання "Степ", потім
- Національної спілки письменників Ураїни (1987 р.).
Цього ж року в інтерв'ю Є.Желєзнякову у "Кіровоградській
правді" афористично визначив свою перспективу
письменника: "А авторучка... вона може полоти
бур'яни на життєвому полі не гірше за добру сапу."
Як він творив свої вірші - "букети з
будяків"? Як сам зізнавався, іноді списуючи на
гумореску стос паперу, якого б вистачило на роман.
Бо головне для гумориста - терпіння. І "дружба"
з "героями" навиворіт. Справжній гуморист
повинен усміхатися лише тоді, коли своїх "героїв"
доведе до сліз.
Ще в часи так званої "перебудови" він
бачив завдання сатирика в тому, щоб "успішно
воювати із закоренілим злом, ... критикувати,
дивлячись відверто в очі хай неприємної, але
правди." Правда, за це і самим сатирикам буває
часто непереливки, як і їхнім героям, але така вже
доля. Ось тому, вважав Чамлай, ліриків у нашій
літературі в кільканадцять разів більше. Років
сорок ми читали в "Перці" Бориса Чамлая: то
"Пучок баєчок", то "Пучок колючок".
Ілюстрував їх відомий "перцівник" А.Арутюнянц.
У книзі гумору "Ментальність диявола"
(1999 рік), читаємо у бліц - інтерв'ю автора, яке він
дав редактору книги Василю Бондарю, серед
десятка запитань - відповідей, такі:
- В незалежній Україні не поменшало об'єктів
для Вашої критики?
- Навіть побільшало. Раніше, скажімо,
Москву не можна було критикувати, а зараз - будь
ласка!
- А як і де Ви пишете?
- Всюди і по-всякому: і на ходу, і лежачи, і
жуючи. Мені не пишеться тільки за письмовим
столом.
- Борисе Феоктистовичу, Ви любите своїх
героїв?
- Ненавиджу. І думаю - де вас стільки
набралося, клятих? Та й які вони герої...
Книжка проілюстрована "найкращим,
тобто найдотепнішим карикатуристом України -
Олегом Гуцолом, який мешкав у Малій Висці" (так
охарактеризував свого співавтора Борис Чамлай.).
Нині Олег Гуцол мешкає у Мінську (Ред.)
Погортаємо - згадаємо? Книжка містить два
розділи: "Баєчки-нагаєчки" та "Ужинок
смішинок" (найчастіше саме під такими
рубриками вони й друкувалися у районних,
обласних та республіканських газетах і журналах).
Диву даєшся: "свободи слова" тоді ще
не було, а сатири - повно у пресі. Запам'яталося
пояснення автора у відповідь на моє запитання:
"Де різниця між гумором і сатирою?" То він
мені дохідливе пояснив, користуючись
визначенням класика О.Ковіньки:
- Гумор, це коли ланкова бригадиру дає дулю через
поле! А сатира - це коли ту ж саму дулю - та під
самого носа! А потім додав від себе: "Гумор - це
профілактика хвороби, а сатира - гіркі ліки".
Дякуючи цій "класифікації", відтоді
безпомилково вирізняю ці жанри. Ось і серед "Ментальності
диявола" по самих назвах можна визначити
дистанцію між дулею та її адресатом. "Прихватизатор",
"Заєць-репортер", "Вовча пропозиція",
"Дріт у рило", "Осел і батіг", "Кіт-демократ",
"Опозиція", "Шуліка-демагог" - це тягне
на "дулю під носа". А от букет з "ужинку
смішинок" - це м'якший жанр, результат якого
тягнеться "через поле". (Взагалі, відстань у
поета завжди була в пошані, казав, що зі своїми
"героями" любить здороватись через зачинені
двері).
Міні-твори зі скалками гумору і сатири -
народний сплав думок і почуттів, інтелігентних,
ліричних, лукавих, ностальгійних. А як влучно
використовував він імена! Почитаєш і зітхнеш:
таких вереміїв, филимонів, жор, вов і климів ти й
сам не раз зустрічав серед прози життя, а тепер їм
повезло - "прикрасити" собою літературу,
мало того - увічнюватись в ній, бо ж які живучі
недоліки людські. Алегоричні герої Чамлая, на
жаль, у будь-якому суспільстві - довгожителі. Адже
мова про ледарів, хапуг, невдах, нахаб.
Найхарактернішою ознакою його творчості
є народна українська по-селянському запахуща
мова: соковита, дошкульна, мудра, життєдайна,
дотепна, небагатослівна, але влучна. Кожне слово -
б'є в ціль. Не раз і ми обмінювалися з ним
епіграмами та пародіями. Причому він їх наперед
показував мені, а друкував менш дошкульні. На вид
- грубуватий, а був делікатний...
Жив Борис Чамлай по вулиці Гагаріна,
зовсім недалеко від обласної наукової
бібліотеки ім.Чижевського, де я працювала з 80-х
років аж до 2002 року редактором і вченим
секретарем. Зрідка приносила йому потрібні книги,
особливо, коли нездужав ходити, іноді бачила його
поруч - на стадіоні "Зірка" - на прогулянці чи
тренуванні. Дивувало аскетичне помешкання: майже
порожня квартира, в якій, долаючи життєві
негаразди і хвороби, жила й мужньо боролась з
недоліками суспільства його творча думка та душа.
Чесно зізнаюсь, спробувала, було, себе в
ролі свахи. Жаль було його - в самотній тій аскезі.
На запитання, якою повинна бути дружина - гарною
чи хазяйновитою, - він прорік: "Слухняною".
Підібрала "кандидатуру" зі своїх колег:
творча жінка, з гумором, з любов'ю до книг. Раділа,
що й вона стала допомагати мені "ідейно-духовно"
шефствувати над Чамлаєм, "через дорогу
навприсядки", - в основному в обідню перерву.
Але закінчилась та спроба перемогти його
самотність, на жаль, гумористично, не змінивши
консерватизму холостяка. Вивчивши домашні
бібліотеки один одного, мої "кандидатури"
полюбовно... розійшлись, попрощавшись з користю
для себе... А конкретно - Б.Чамлай виміняв у "дами",
яка не стала дамою його серця, том Степана
Руданського - взамін на відданий том лірики Ліни
Костенко. Словом, ще раз показав нам навздогін...
дулю. З гумором і геть не сердячись. Отака була
людина...
Пропонуємо читачам "Кіровоградки" кілька
байок Бориса Чамлая.
Буває
У бджіл-біда.
Скандал в усякім разі:
- Не виконали взятих зобов'язань.
Хто? Бджоли?
Та цього не може бути!
Буває.
Зобов'язання брав Трутень.
Біда подібна і в людей бувала,
Як план їм мудра й керівна складала.
Жаб'яча краса
До Жаби мовив Рак - сусідц:
- Я чув - краса врятує світ!
- Усе це вірно, що й казати.
Готуюсь! Буду рятувати!
Мораль тут бачиться такою:
Слід розібратися з красою,
Бо, як переконався я,
Вона у кожного своя.
Опозиція
Лев не любив Собак
За їхнє "так" та "гав".
Він завжди їм підвищення давав -
Із сторожів в начальники виводив,
І ті змовкали - лісові на подив.
Я знаю опозицію таку:
Повсюди галасує, мітингує.
А кинуть їм по жирному шматку
Змовкають всі.
Лише народ бідує. |