«Тринадцятого
квітня 1947 року я написав вірш “Перше Травня 1947
року” під впливом почутих розмов старих друзів
мого дядька Маркіяна, які часто збиралися біля
сільської кузні, де він працював.
Ніби
наречена,
Ой весна буяє;
На сільраді прапор
Вітер розпиняє.
На сільраді прапор,
Прапор, серп і молот,
А троянців косить,
Косить смерть і голод. |
«Мабуть, зайве говорити про те, що я до
кінця не усвідомлював, які крамольні думки були у
цьому недосконалому вірші. А що мені дісталось
від дядька Маркіяна і моєї матері – здогадатись
не важко, адже вони знали, чим це загрожує всім
нам, бо добре пам’ятали більшовицькі репресії
тридцятих років.
Хоч у вірші й не проглядалося вправності,
але, принаймні, виразно окреслювалась одна з
своєрідних ознак мого характеру, моєї людської
суті». Так у передмові до своєї книги «Знаки
Зодіаку» написав наш земляк Володимир
Михайлович Гаранін. Понад шістдесят років аркуш
паперу і авторучка - невід’ємні супутники його
життя.
Володимир Гаранін побачив світ 80 років
тому у селі Троянка на Голованівщині. «Багато
дечого, що допомогло мені збагнути глибинну суть,
красу, лексичне й семантичне багатство
української мови, її величавість, гармонійність
і витончену Вселенську світобудову, подарувала
мені рідна Троянка, школа, мати. І це не випадково,
адже теперішня Кіровоградщина разом з іншими
центральним областями України – це той ареал, де
формувалася наша мова. Більшість слів, що увійшли
до словників Памви Беринди, Павла Білецького-Носенка,
Бориса Грінченка, сучасних словників, активно
використовувалась, побутувала у нас».
Не випадково вищу освіту Володимир
Гаранін здобував на філфаці Одеського
університету ім. Мечникова, хоч більше двадцяти
років подальшого життя було пов’язано зі
службою в органах МВС.
Доля щедро обдарувала його талантами
письменника і художника. Від середини 1970-х і
дотепер у творчому доробку близько двадцяти книг
поезії і прози («Доброзичливий Горобець»,
«Червоні світанки», «Притчі про козака Мамая»,
«Голубі серпанки», «Осінні мелодії», «Звична
справа», «Дума про Сірка» та ін.), з півсотні
публікацій у збірках, близько п’яти сотень – у
періодиці.
«… писав я дуже багато, використовуючи
різні літературні жанри, але поезія завжди була
для мене провідною зірочкою, хоч в останні роки я
дуже рідко звертаюсь до цього улюбленого мною
жанру. Це пов’язано з тим, що моя рідна
материнська мова, як і декілька століть тому,
брутально уярмлена, “загнана під сільську
стріху” (вислів Михайла Коцюбинського)… Одним
словом, я вирішив всіма доступними мені методами
боротися за відродження української мови,
впровадження її у всі сфери нашого життя; усним і
друкованим словом доводити її унікальне
значення серед найрозвиненіших мов світу; її
космічну гармонію; її незрівнянну з жодною мовою
світу мелодійність, її глибоке коріння».
Мовознавчі книжки Володимира Гараніна
«Як парость виноградної лози: роздуми про рідну
мову» та «Еней був парубок моторний: лексична
енциклопедія “Енеїди”» в 2007 році були
відзначені премією імені Івана Огієнка. У тому ж
році за громадську діяльність, пропаганду
творчості Тараса Шевченка, патріотичне
виховання молоді відомий український письменник
удостоєний премії Всеукраїнського культурно-наукового
фонду Тараса Шевченка (президент фонду –
правнука Т. Шевченка по сестрі Катерині Людмила
Красицька).
2009 року побачила світ нова книга нашого
земляка «Реве та стогне Дніпр широкий: екскурс по
сторінках “Кобзаря”», в якій розглядаються
твори Шевченка з позицій сьогоднішнього дня. Але
це не критичні статті, присвячені окремим творам,
а пояснення багатьох Шевченкових ідей на основі
тих відомостей, що стали доступними у наш час,
розшифровка, роз’яснення Шевченкового мислення
у нерозривному зв’язку з народними традиціями,
віруваннями, пояснення словосполучень, окремих
слів, які використовував Шевченко і які формують
багатющий підтекстовий простір. «Це книга, якій я
віддав дуже багато сил і енергії, вона для мене чи
не найдорожча», - написав у одному з листів до
музею автор.
До речі, музей Карпенка-Карого з
Володимиром Гараніним пов’язують дуже приязні
стосунки. Сформовано його архів, триває
спілкування. «Без культури, освіти, духовності
життя жодна країна ніколи не вилазила з багнюки»,
- вважає наш земляк.
Мала батьківщина – Троянка - джерело
натхнення для Володимира Михайловича. До неї він
звертається у віршах, землякам присвятив збірку
новелетів «Звична справа». Та й назви малярських
творів Володимира Гараніна говорять самі за себе:
«На околиці Троянки», «Троянка. Подих осені».
Після однієї з виставок письменник і академік
Богдан Сушинський зазначив: «Поет і в живописі
залишається поетом: асоціативність сприйняття
навколишнього світу, експресія кольору і світла,
селянська давнина України – все це в етюдах
Володимира Гараніна, воно працює на макрообраз,
навіяний започаткованою серією робіт Шевченка
«Мальовнича Україна». Декотрі з етюдів настільки
дихають поезією, що так і просять додати до них по
кілька суто поетичних рядків».
Не забувай, що
кожного із нас
У вічність віднесе нестримний Час –
Тож кожну мить свою наповнюй змістом
Допоки світ в очах твоїх не згас. |
Здається, власні рядки стали життєвим
кредо Володимира Гараніна. Поет, прозаїк,
перекладач, мовознавець, художник, член
Національної спілки письменників та
Національної спілки журналістів, двічі обирався
депутатом Одеської міської ради, був делегатом
ІІ-V з’їздів та конференції НСПУ, обирався членом
ради НСПУ, членом ради та відповідальним
секретарем Одеської обласної організації НСПУ,
очолював часопис «Літературна Одеса», один з
організаторів проведення щорічних літературно-мистецьких
заходів, присвячених пам’яті визначного поета-сатирика
Степана Олійника, лауреат однойменної
літературної премії. Дипломант Всеукраїнського
конкурсу «Байка-2001», лауреат конкурсу
«Українська мова – мова єднання» (2003 - 2006), має
урядові нагороди, почесні відзнаки НСПУ. Отакий
він – наш земляк.
Щиросердно вітаємо Володимира
Михайловича з 80-річчям у повній згоді з рядками
Григорія Зленка, присвяченими колись ювіляру:
Тримаймося, допоки сили
є
І серце пал свій людям віддає. |
Лариса
Хосяінова,
головний зберігач фондів
літературно-меморіального
музею І. Карпенка-Карого
З творчості В.
Гараніна
Свою Україну любіть.
Любіть її... Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Т. Шевченко.
|
Яка би доля не була —
Хай править човника хисткого.
Ген серед виру навісного
Хизується розпука зла.
Чи добра, чи пекельна мить —
Свою Україну любіть.
Нехай вона під тином спить,
Чи серед степу шкандибає,
Чи в горі мучиться безкраїм,
Чи в прірву, стогнучи, летить,
Чи йде нещасна на спокуту —
Любіть її... Во время люте...
Якщо ж у розпачі колись
Блукатиме, як вітер в полі,
А чи спіткнеться на роздоллі,
Де діти грішні розійшлись —
Любіть, щоб пекло обминути,
В останню тяжкую минуту.
Не забувайте, що не раз,
Вона кигикала, мов чайка,
А їй услід летіла лайка,
Що слав зухвало свинопас...
Не тра за неї сльози лить, —
За неї Господа моліть. |
Поезія
Поезія повинна бути
дивна.
Прихильна. Недоречна. Супротивна.
Як глина.
Як полин.
Як переляк.
Як недоріка.
І немов будяк.
Але ж вона повинна бути чиста!
Немов весна —
Чарівна і врочиста.
Мов джерела невтомного вода.
І ніби —
Українка молода! |
Елегія
Обтяжливо тиснуть на
мене літа —
Вже й осінь позаду.
Моя.
Золота.
Завіями білими дихає грудень,
Січе у обличчя,
У стомлені груди.
Минулося все.
Хоч би піч розтопити.
Зігрітись.
Подумати.
Кави попити.
І слухать, як вітер з причілку гуде.
Й дивитись,
Як вогник змигне де-не-де
За річкою.
Там,
Де в дитинстві далекім
Закоханих мрій загубились лелеки…
Нічого нема вже...
Нічого нема.
Лиш морок.
І тиша.
Щемління
Пітьма.
Зів’яло.
Розсипалось.
Повідлітало.
І дерево те, що плекав я, упало...
Де я прихилюсь.
І де буду я спати.
І що я зумію з собою забрати? |
Людині каже смерть:
«Вмирай!
Безсмертя не для тих,
Хто котиться, немов курай,
По закутках земних.»
Та дух нетлінний проказав,
Піднявшись догори:
«Що ж, я собі помандрував,
А тіло - забери!» |
Суспільство схоже з
штормовим океаном: міняється лише поверхня, а
глибинна суть залишається та ж сама.
Оптиміст навіть у скрутній ситуації бачить
бубли¬ка, а песиміст навіть у надто сприятливій
— бачить дірку від нього.
Людина дуже часто не бажає вірити правді, якщо
вона їй не вигідна.
Хочеш подивитись правді в очі — стань перед
дзер¬калом.
Не все сучасне вічне, але все вічне завжди
сучасне.
Мудрість не в тому, щоб сказати те, що треба, а в
тому, щоб не сказати те, чого не треба.
Чим менше залишається майбутнього — тим більше
згадується минуле.
Якщо ти себе почуваєш дуже розумним, то тут щось
негаразд.укт |