Цим
поетичним рядком Петра Селецького, одного з
талановитих наших літераторів, народжених під
творчим сузір'ям Лева, я б визначила ту ауру, яка
оточувала його на презентації нової, шостої
поетичної збірки "Заклання ночі" (виданої в
Кіровоградському видавництві "Степ" - 1995 р.
В.Погрібним). Ця приємна і хвилююча подія
ювілейної для поета (сорокової лиш) осені
відбулась у Кіровограді, в літературному музеї
І.Карпенка-Карого. Вона, здається, розвіяла той
мінорний настрій, з яким усього три роки тому
Петро дав мені на черговій "братській
могилі" - збірці "Свята вода", виданій
"Вечірньою газетою" - такий автограф:
Ти відмовилась від пародій,
Я відмовився від сонетів.
А в широких масах народу
Геть відмовились від поетів.
Але він уперто топтав дорогу до себе, єдину,
потрібну поетові дорогу. Відтоді, після добірок
віршів у названій та ще двох колективних збірках,
виданих до того у Києві ("Трилисник" і
"Ранкові вікна"), П.Селецький за три роки
випустив три окремі "збірки поезії (саме не
просто віршів, а поезії - на рівні високої,
європейської культури думання і почування). А
чому мінору не було місця? Бо "широкі маси
народу" на презентації представляли
зацікавлені читачі і слухачі різного віку і
соціального стану. Це - учні-ліцеїсти, вчителі,
письменники, журналісти, лікарі, художники - люди
нові, незнайомі і друзі, давні вболівальники та
шанувальники поетового таланту, визнаного не
тільки в нашій провінції, а й у Києві, де 1992 року
на Міжнародному конкурсі Петро став
лауреатом-гранословом за рукопис "Місто без
імені" (що пізніше виріс у книгу).
"Старомодно причесаний, "правильно
сорокарічний", як іронічно визначив поет свій
образ у вірші, чемно "пік раків", слухаючи
доброзичливі (і часом з нотками дружелюбної
критики) відгуки про свою поезію, з якими
виступили директор музею К.Лісняк, письменники
В.Бондар (який вів зустріч), Ю.Камінський,
В.Погрібний і я, ваша покірна слуга, що
насмілилась там прочитати "прижиттєві
спогади" про поета - чоловіка порядного,
комунікабельного, самокритичного і з гумором, з
яким мені часто доводиться виступати, з віршами -
у свята, а частіше - в будні - в різних читацьких
аудиторіях. Дуже оригінальне (при живому
поетові!) виглядала в музеї фотовиставка про
нього - над вітриною з його публікаціями в книгах
і періодиці. І даремно дехто (в т.ч. і автор)
побоювався, що молодим буде незрозумілою його
поезія: і ліцеїсти проникливе читали її для нас і
поета, і він сам - а очі світились з цікавістю
навіть у тих, хто скромно промовчав. Наприклад, у
начальника управління культури
облдержадміністрації Ю. Компанійця, у прозаїка
Ф.Непоменка. Гарно прикрасили презентацію пісні
кіровоградського композитора і співака Андрія
Фоменка на вірші П.Селецького. Із циклу з восьми
пісень він проспівав три - "Молитва на
кораблі", "Сцена", "Ні, не я". У Фоменка
є й балада про Берестечко, і романси "Є
жорстока наука..." та "Втрачена любов"
(останній співала на "Червоній руті" Галина
Копієвська) та інші твори, на які надихнула його
поезія нашого кіровоградського гранослова.
Правда, удосконаленню немає меж, - спробував
підтвердити цю істину пародист Володимир
Могилюк, якого теж по-своєму "надихає"
поезія Петра Селецького. На мій погляд, цей поет
свідомо поєднує традицію і модерн - у змісті і
формі, глибоко оре мовну ниву, захоплюється то
архаїкою, то неологізмами і творить своє новітнє
слово, яке сьогодні єднає минуле і майбутнє, на
зламі двох тисячоліть, шукаючи вічну істину
буття.
Раніше, готуючи відгук на книгу "Заклання
ночі", я виписала з неї більше сотні іменників
на зразок: всевідність, палахтінь, ряхтіння,
осяяння, самоосягнення, прозріння. Я гадаю, це для
поета - не просто слова, а сутність життя, пошуків,
творчості.
Після презентації відчула, що перед нами -
працьовитий, упертий, упевнений Лев, і що його
головна зоря - Альфа Регул (Серце Лева) - світитиме
з часом ще яскравіше. |